Tai Chi 1 december 2020

By | Tai Chi | No Comments
Bron: studioneemjetijd (aangepaste versie)

Tai Chi 1 december 2020

Al een heel aantal jaren nam ik s‘morgens na het opstaan een half uur tijd voor mezelf. Ik deed dan yoga aangevuld met andere oefeningen die gewoon lekker waren en goed voelde voor mijn lichaam. Het ging er niet altijd even zachtzinnig aan toe. Ik vraag veel van mezelf, ben fanatiek, houd van tempo maken, ben nogal ongeduldig en ga gemakkelijk over mijn grenzen.
Een jaar of vijf geleden begon een lesgever met Tai Chi voor ouderen.
Ik gaf me op, kende het niet maar ik was wel benieuwd naar deze vorm van bewegen.
Aanvankelijk vond ik de tai chi wat soft en de bewegingen waren voor mijn doen wat traag. Ik kwam er echter al vlug achter dat het hierbij om zachtheid gaat, langzaam met aandacht bewegen en ervaren wat dit met je lichaam doet. Alles met een innerlijke glimlach en vooral genieten van het uurtje voor jezelf.

Gaandeweg leer ik om echt te voelen wat er in mijn lichaam gebeurt. Staan met losse knieën maakt dat ik steviger sta.
Rechtop, kruin naar de blauwe hemel zorgt ervoor dat ik minder in mijn rug hang, en niet meer op één been ga staan. Van kinds af aan had ik al een slechte houding. Ik hoor mijn moeder nog zeggen. “buik inhouden en borst vooruit” dat probeerde ik dan gehoorzaam te doen maar dat hielp niets. Toen moest ik op ballet om mijn houding te verbeteren. Ik vond ballet niet zo leuk en het hielp ook niet echt voor mijn houding. Het moest dus zijn: bekken kantelen en zink in het staartbeen, schouders loslaten en kruin uitstrekken. Dat wist mijn moeder natuurlijk niet.

 

Na vijf jaar tai chi heb ik een betere lichaamshouding een betere lichaamsbeleving en ben ik redelijk tevreden over mijn balans..
De rugpijn, die ik vroeger vaak had, is verdwenen. Ik heb ook praktisch nooit meer spierpijn als ik stevig in de tuin heb gewerkt of op een andere manier mijn spieren intensief heb gebruikt.

Dit komt echter niet alleen door een keer in de week een uurtje les. Daar doe ik inspiratie op, leer mijn lichaam voelen en ervan genieten, heb ik geleerd dat langzaam bewegen prettiger is dan tempo maken. Body en mind zijn in verbinding.
Maar het allerbelangrijkste is voor mij THUIS OEFENEN zoveel mogelijk liefst iedere dag.
Vaak moet ik mezelf pushen om te beginnen, maar eenmaal bezig vergeet ik de dagelijkse dingetjes en soms raak ik in een flow. Heerlijk voel ik me dan na een half uur. Ik ben weer helemaal compleet. Omdat ik dit nu al zo’n tijd doe voel ik me niet fijn als ik een dag oversla. Ik mis dan de endorfine (geluk hormoon)

Aanbeveling: Oefen zoveel mogelijk zelf thuis. Begin met twee of drie keer per week zo veel mogelijk op dezelfde dag en tijdstip.
Doe oefeningen waar jij je goed bij voelt, waar jouw lichaam op dat moment om vraagt of die wij tevoren in de les gedaan hebben.
Als je een (pas)spiegel gebruikt kun je jezelf corrigeren.
Ik zet tai chi muziek op via You Tube, dan weet ik zeker dat ik het tempo volg en niet te snel beweeg en minder door mijn hoofd afgeleid wordt.
Vaak hoor ik de stem van de lesgever dan in mijn hoofd aanwijzingen geven.
Tai Chi is nu voor mij onmisbaar.

 

Erna van den Boom

Tai Chi voor artritis-programma

By | Tai Chi | No Comments
Bron: Rust in Beweging

Tai Chi voor artritis-programma.

In de loop der jaren heeft Tai Chi voor reuma en artrose zijn positief effect op de gezondheid en het welbevinden van vele mensen ruimschoots bewezen.

Recente wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat Tai Chi ondersteunend werkt voor mensen die kampen met reuma, artrose, CVS, fibromyalgie, ADHD, ziekte van Parkinson maar ook slapeloosheid en depressie. In veel landen wordt Tai Chi volledig door het ziekenfonds terugbetaald omwille van zijn bijdrage aan de valpreventie voor senioren.

Een op vier Vlamingen heeft last van reuma of artrose, zo bleek in 2008 uit een onderzoek van vrouwenvereniging Viva-SVV. Experts zijn het erover eens dat zachte beweging de kwalijke effecten van deze aandoeningen zoveel mogelijk indijkt.
Tai Chi voor Reuma en Artrose is een programma dat speciaal voor mensen met reuma en artrose ontwikkeld werd door Dr Paul Lam, een Australische huisarts. Verenigingen van reumapatiënten van over heel de wereld ondersteunen het programma.

 

De vorm is erop gericht om het ongemak te verlichten dat gepaard gaat met diverse reumatische aandoeningen.

Tevens verbetert deze Tai Chi vorm de algehele gezondheid.
Het team van Dr. Lam heeft samengewerkt met experts uit de medische wereld om een eenvoudig, veilig en effectief programma samen te stellen.

Het programma is gebaseerd op de Sun stijl. Het is zeer effectief voor mensen met reuma, artrose en andere gewrichtsklachten, maar ook mensen zonder deze klachten zijn gebaat bij deze rustige vorm met veel aandacht voor interne beweging.

 

Een Koreaanse studie uit 2003 heeft uitgewezen dat het Tai Chi voor Reuma en Artrose-programma effectief en veilig is in de aanpak van reuma en artrose. Een andere studie toont merkbare verbeteringen door het regelmatig uitvoeren van het Tai Chi voor Reuma en Artrose-programma bij mensen met knie- en heupartrose.

Beweging, zonder overbelasting,  is belangrijk bij elke aanpak van reuma en artrose. De meeste medische experts zijn het erover eens dat die beweging zich best richt op drie factoren: lenigheid, spierkracht en algemene fitheid.
•Lenigheidsoefeningen kunnen pijn en verstijving verminderen, zodat bewegen gemakkelijker wordt.
•Spierversterkende oefeningen zijn belangrijk voor een extra ondersteuning en bescherming van de gewrichten. Sterkere spieren betekent minder pijn.
•Fitheid en uithoudingsvermogen zijn belangrijk voor de algehele gezondheid en het goed functioneren van hart, longen en spieren.

Tai Chi verbetert bovendien de lichaamshouding, brengt lichaam en geest in harmonie en versoepelt de stroom van Qi (de levensenergie die alle lichaamsfuncties regelt en bepalend is voor de gezondheid en de vitaliteit).  Belangrijk is ook dat Tai Chi een erg leuke groepsactiviteit is.

Vijf tips om meer uit je Tai Chi te halen

By | Tai Chi | No Comments
Bron: Rust in Beweging
Tai Chi is in de eerste plaats gewoon heel plezant. Vaak vertellen studenten hoe ze genieten van de aandachtige en vloeiende beweging, het samenzijn met anderen, het activeren van de onderste dantian, het bewegen als één verbonden geheel, en nog veel meer. Onderstaande tips kunnen je Tai Chi nog meer plezier en verdieping bieden.

Er is de bekende uitspraak ‘the journey is the goal’: de weg ernaartoe is waar het om gaat. Hier en nu dus.
Dat geldt zeker ook voor Tai Chi. Veel mensen streven zodanig naar het beheersen van een zekere vaardigheid dat ze vergeten te genieten van het leerproces. Deze tips kunnen je helpen om dat leerproces te omarmen, hoe onvolmaakt en fragiel het misschien ook is, en zo nog meer te genieten van de Weg.

Ga naar buiten

Tai Chi in openlucht beoefenen laadt je op. Terwijl je geniet van de beweging, geniet je ook van de zon, de wind, de natuur om je heen. Dat geeft energie en een gevoel van verbondenheid.
Een Canadese studie uit 2009 wijst uit dat buiten oefenen een positief effect heeft op je vitaliteit, je enthousiasme, levendigheid en energie. Vanuit Chinees oogpunt worden we constant beïnvloed door de energie van de omgeving. In een natuurlijke omgeving is die Qi veel sterker en zuiverder dan binnen.

Wees aandachtig

Een milde, aandachtige en mindful houding ontspant je geest en maakt gelukkig. Als je met volle aandacht focust op wat er nu gebeurt, ben je niet bezig met andere beslommeringen of problemen. De intense coördinatie en verbondenheid die je beleeft in Tai Chi vergt heel wat aandacht. Je gaat er helemaal in op. Je concentreert je zodanig dat er niks anders meer lijkt te bestaan. Er is dan gewoon geen plaats meer in je hoofd voor de kleine en grote zorgen van het leven. Dat geeft rust, en binnen die rust de volle rijkdom van alles wat zich aandient.

Oefen met regelmaat

Als je steeds op dezelfde plek en op hetzelfde tijdstip oefent, worden de diepgang en het effect groter. Je vaste oefenplek zal je op den duur vanzelf in een bepaalde staat brengen. Heel je lichaam en zenuwstelsel went aan de oefentijd en -plaats.
Bovendien hou je zo je brein jong en gezond. Onderzoekers aan de Fudan Universiteit in China toonden aan dat 12 weken regelmatig Tai Chi beoefenen voldoende is om de grijze massa in je hersenen te doen toenemen.

Verbind je met anderen

Tai Chi doe je meestal samen met andere mensen. Samen oefenen schept verbinding en een gevoel van verbondenheid met anderen maakt gelukkig. Tai Chi in groep beoefenen is gewoon veel leuker dan alleen. Niet alleen is het heerlijk om samen te bewegen op hetzelfde ritme, maar de anderen stimuleren je ook om alles te geven, om voor honderd procent je best te doen.

Glimlach

Een eenvoudige glimlach maakt neurotransmitters zoals dopamine en serotonine vrij. Hierdoor daalt je bloeddruk, ontspant je lichaam en krijg je een gevoel van geluk en welbehagen.
Glimlachen lost fysieke en mentale spanningen op, wat je algehele gezondheid ten goede komt.
De innerlijke glimlach is ook een aandacht oefening. Regelmatig oefenen maakt je bewust van wat er hier en nu is, met als bijkomend voordeel dat de aangename gewaarwordingen versterkt worden en de spanningen, blokkades en ongemak worden ontvangen in een sfeer van mildheid en aanvaarding.

Wat kan Tai Chi voor u doen?

By | Tai Chi | No Comments
Door: Dr. Paul Lam (aangepaste en verkorte versie)
© Tai Chi Productions. Alle rechten voorbehouden. U kunt dit artikel kopiëren voor educatieve doeleinden, maar niet voor commercieel gewin. U kunt bijvoorbeeld een kopie van dit artikel geven voor uw betalende studenten en congresbezoekers, op voorwaarde dat u er geen vergoeding voor vraagt. (aangepaste en verkorte versie).

 

Wat is Tai Chi precies?

Tai Chi, afkomstig uit het oude China, is een effectieve “zachte” sport voor het stimuleren van de gezondheid van lichaam en geest. Met een goede begeleiding is het gemakkelijk te leren zijn en levert het al snel gezondheidsvoordelen op. Er zijn veel stijlen en vormen van Tai Chi, de belangrijkste zijn Chen, Yang en Sun. Elke stijl heeft zijn eigen unieke kenmerken, hoewel de meeste stijlen vergelijkbare essentiële principes delen.

Deze essentiële principes omvatten de integratie van de geest met het lichaam; vloeibaarheid van beweging; controle van de ademhaling; en mentale concentratie. De centrale focus is om de Qi of levenskracht soepel en krachtig door het lichaam te laten stromen. Totale harmonie van het innerlijke en uiterlijke komt voort uit de integratie van lichaam en geest, bereikt door de voortdurende beoefening van Tai Chi.

 

Op jouw gezondheid.

Medische en fitnessautoriteiten benadrukken dat effectieve lichaamsbeweging voor de gezondheid drie componenten moet omvatten: cardiovasculaire fitheid of uithoudingsvermogen, spierkracht en flexibiliteit.

Cardiovasculaire fitheid.

Cardiovasculaire fitheid betekent een betere hart-longcapaciteit. Een goede toevoer van bloed en zuurstof is essentieel voor het behoud van uw gezondheid en voor het genezen van elke ziekte.

In 1996 werd een studie uitgevoerd onder 126 patiënten na een hartaanval. Ze werden willekeurig toegewezen om deel te nemen aan een Tai Chi-les, een aerobic-oefenklasse of een ondersteuningsgroep die niet oefende. De patiënten uit de Tai Chi-groep hadden achteraf een betere cardiovasculaire conditie en lagere bloeddruk dan patiënten uit de niet-oefengroep en de meesten van hen bleven gemotiveerd om verder Tai Chi lessen te nemen. De aerobic groep behield minder leden dan de Tai Chi-groep en hun diastolische bloeddruk verbeterde niet.

Sindsdien hebben vele andere onderzoeken de werkzaamheid van Tai Chi voor cardiovasculaire fitheid bevestigd.

 

Spierkracht.

Door onze spieren te versterken, houden we onze gewrichten stabiel en beschermd. Natuurlijk hebben we onze spieren nodig om te bewegen en wanneer we bewegen, pompen de spieren vocht en bloed door het lichaam, waardoor niet alleen de functies van de organen en gewrichten worden verbeterd, maar waardoor ook het hele lichaam meer energie krijgt.

Veel bekende sporthelden hebben last van artrose als gevolg van blessures. Toch kunnen ze op topniveau presteren omdat sterke spieren hun gewrichten beschermen en de pijn van artrose verminderen. Nadat ze zich echter hebben teruggetrokken uit actieve sporten en hun training stopt, verzwakken hun spieren. Artritis laait op. Misschien kunnen we concluderen dat, als ze na hun pensionering Tai Chi hadden gevolgd, ze in vorm zouden zijn gebleven en een gezonder en gelukkiger pensioen hadden genoten.

Flexibiliteit.

Flexibiliteit verbetert ons bewegingsbereik, waardoor we functioneler worden. Flexibel zijn houdt onze gewrichten, spieren – ons hele lichaam – gezond en stelt ons in staat actiever te zijn.

Jim, een 56-jarige gepensioneerde brandweerman, is een goed voorbeeld van hoe Tai Chi de flexibiliteit kan verbeteren. Door een blessure tijdens het werk kon Jim zijn armen niet hoger optillen dan zijn schouders. Verder was hij gezond, maar voelde hij voortdurende frustratie. Hij kon niet omhoog reiken ; hij kon zijn huis niet schilderen; hij kon niet eens bij een boek op een plank boven zijn hoofd. Jim had de hoop opgegeven om ooit weer normaal te worden. Daarna begon hij, gewoon om aan lichaamsbeweging te doen, met een lessenreeks Tai Chi. Binnen zes maanden was de flexibiliteit in zijn schoudergewrichten voor een groot stuk teruggekeerd en kon hij opnieuw de dagdagelijkse activiteiten doen op een normale manier.

Een goede lichaamshouding.

Naast deze drie hoofdcomponenten van gezonde lichaamsbeweging, verbetert Tai Chi ook de houding, nog een belangrijk onderdeel van de gezondheid. Het ontwikkelen van een juiste houding zal resulteren in minder slijtage van de gewrichten en spieren. Bij een rechtopstaande houding van de romp, is de longruimte groter. Probeer diep adem te halen en je borstkas uit te rekken. Je zult merken dat er meer ruimte in de borstkas is. Als je de romp in elkaar laat zakken en verslappen, wordt de ruimte in je borst kleiner. Zoals je zelf merkt, werkt het lichaam beter in een rechtopstaande houding.

Shirley had al enige tijd last van lage rugpijn en ischias problemen voordat ze begon met Tai Chi en dat heeft haar echt geholpen. “Ik denk dat een deel van de reden dat ik beter werd, was dat Tai Chi mijn rugspieren versterkte en me bewust maakte van het behouden van een goede houding gedurende de dag”, zegt ze. “Het heeft echt een verschil gemaakt.”

Een goede houding bevordert op zijn beurt een beter evenwicht, waardoor vallen en de daaruit voortvloeiende blessures worden voorkomen. Shirley vervolgt: “Tai Chi heeft ook mijn enkels versterkt. Ik draaide en verstuikte ze een of twee keer per jaar. Nu, met mijn sterkere enkels en door een betere houding, geniet ik van een betere balans, en naarmate ik ouder word, zal ik minder snel vallen.”

Het zit allemaal in je hoofd.

De geest is het belangrijkste aspect van gezondheid. Het is een algemeen aanvaard feit dat de geest het lichaam bestuurt. Je hebt vast wel eens gehoord van mensen die een lichamelijke beperking overwinnen vanwege hun positieve houding en sterke geest? En Tai Chi, één van de krachtigste oefeningen voor lichaam en geest, leert de student zich bewust te zijn van zijn innerlijke energie van waaruit hij of zij meer zelfbeheersing en empowerment kan putten.

Bijna iedereen die Tai Chi beoefent, herkent het krachtige effect: zich beter kunnen ontspannen en concentreren.

Neem Joanne bijvoorbeeld. Ongeveer 10 jaar geleden werd ze tijdens het fietsen gegrepen door een busje dat door rood licht reed. Na haar herstel bleef ze pijn hebben door zeven beknelde zenuwen tussen haar schedel en haar stuitbeen. Jarenlang leefde ze in pijn.

Ten slotte stelde een chiropractor voor om Tai Chi te proberen. “Een introductiecursus van zes weken was genoeg om me verslaafd te maken”, zegt Joanne. “Ik ontdekte dat, zelfs in die korte tijd, wat we deden voldoende was om me te helpen ontspannen, en dat betekende dat mijn rug eindelijk de kans kreeg om te genezen.”

 

Ontspanning.

U hoeft geen blessure te hebben opgelopen om te profiteren van de door Tai Chi veroorzaakte ontspanning. Tai Chi biedt eenvoudigweg een hulpmiddel om u te helpen omgaan met het drukke, moderne leven door opnieuw de rust en de natuur om u heen te leren waarderen.

Samen met ontspanning komt verlichting van stress.

Als energieke zakenvrouw heeft Mary echt geprofiteerd van haar acht jaar Tai Chi. “Fysiek kan ik veel beter met stress omgaan dan vroeger. Ik weet nu veel eerder wanneer ik op stress reageer en kan adequaat reageren. Daardoor krijg ik geen strakke schouders en hoofdpijn.”

“Mentaal merk ik dat ik over het algemeen anders omga met mensen en stressvolle situaties. Ik ben meer geneigd om achterover te leunen, te luisteren en een situatie te evalueren dan vroeger”, vervolgt ze. “Ik maak veel meer gebruik van energie en probeer gevoelig te zijn voor de energie van anderen om hun gemoedstoestand en lichaam te beoordelen. Dat helpt enorm bij het omgaan met moeilijke mensen en situaties.”

 

Mentale conditie.

Evenwichtig zijn van geest betekent simpelweg je goed en positief voelen. Bijvoorbeeld: “Hé, vandaag heb ik een goed humeur.” Of: “Vandaag voel ik me tevreden.” Het is meestal niet gemakkelijk om je stemming of je geest bewust te beheersen. Als het gemakkelijk was, zou depressie niet zo frequent voorkomen, en ook niet zo moeilijk zijn voor artsen om te behandelen. Onze geest en stemming worden grotendeels gecontroleerd door het onderbewustzijn, dat een enorme macht heeft om ons te beheersen. Je weet bijvoorbeeld dat je depressief bent, en hoewel je een hekel hebt aan hoe je je dan voelt, lijkt het alsof je niet uit deze mentale toestand kunt komen.

De dagelijkse stress, negatieve gedachten en destructieve emoties stapelen zich op en zorgen voor mentale druk, terwijl wanneer we bijvoorbeeld dicht bij de natuur zijn of betrokken zijn bij een culturele activiteit, onze psychische energie in balans komt. Maar al te vaak doet de snelle westerse samenleving de balans doorslaan naar de negatieve kant. In de westerse samenleving zijn stress en niet kunnen omgaan met druk een frequente oorzaak van allerlei ziekten.

Met een goede mentale fitheid wordt ook vaak de gemeenschapszin groter en zie je dat samenhorigheid en eenvoudige goedheid belangrijker zijn dan je eigen ik.

Tai-Chi kan helpen. De oude Chinezen waren zich bewust van de immense kracht van de geest. Tai Chi streeft naar harmonie met de natuur en het evenwicht tussen mentale rust en fysieke kracht. Het hebben van een betere balans kalmeert het onderbewustzijn.

Het verbeteren van de Qi, de vitale levensenergie, tijdens Tai Chi-beoefening is de weg naar verheffing van de geest. Deze levensenergie helpt ons in balans te zijn. Als je lichaam eenmaal ontspannen en kalm is en je geest ontvankelijk is, geef je jouw Qi de ruimte om te stromen en je in compleet evenwicht te brengen.